Openbaar belang
De ODRN voert voor de deelnemers taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in het kader van het omgevingsrecht. Naast milieutaken zijn vanaf 1 januari 2017 ook de BRIKS-taken (bouwen, reclame, inritten, kappen en slopen) uitbesteed aan de ODRN.
De werkzaamheden van de ODRN liggen vast in het (voorlopig) Werkplan 2022. Dit plan 2022 bevat een beschrijving van de reguliere werkzaamheden voor de Milieu- en BRIKS-taken. Op basis van ervaringscijfers van voorgaande jaren is een begroting gemaakt. Het aantal bouwvergunningen is de afgelopen jaren fors toegenomen. Vanwege de voorgenomen woningbouw en de economische ontwikkelingen verwachten we dat deze tendens zich de komende jaren voortzet. Een toename in de productie heeft uiteraard tot gevolg dat de kosten ook toenemen. Het werkplan is daarom niet meer dan een inschatting van de uit te voeren werkzaamheden. Allerlei (externe) factoren hebben invloed op het aantal vergunningen, het toezicht en de handhaving. Volgens het concept Werkplan 2022 is de bijdrage aan de ODRN voor 2022 geraamd op € 1.422.122 (Milieu: 565.846, BRIKS: 856.276). Naast de reguliere taken begroten we € 33.876 voor extra projecten. Deze worden afzonderlijk gefactureerd en gedekt binnen diverse begrotingsposten, zoals monumentensubsidies en DTRH.
In 2020 is gestart met een Ontwikkelprogramma ODRN. Dit programma is nodig vanwege noodzakelijke verbeteringen op het gebied van gezamenlijkheid, zakelijkheid (bedrijfsvoering) en nieuwe ontwikkelingen. In de komende jaren wordt de Ontwikkelagenda verder uitgevoerd en bovendien van een nieuw perspectief voorzien. Iets wat voortvloeit uit de Omgevingswet maar wellicht ook volgt uit het rapport van de commissie Van Aartsen. Deze ontwikkelingen hebben immers ook grote invloed op de samenwerking tussen de ODRN en de deelnemende partners. Uiteraard is er blijvend aandacht voor het op orde houden van de financiën van ODRN, waarbij bezuinigd wordt waar dat verstandig en mogelijk is. Tot slot wordt het risicogestuurd werken verder verbeterd zodat we effectiever onze middelen kunnen inzetten. Zeker nu de spanning tussen de gezamenlijke opgaven en de beschikbare financiële middelen goed voelbaar is helpt dit om een aanvaardbaar niveau aan inzet te kunnen blijven realiseren.
De effecten van de invoering van de OW en de Wkb zijn in deze begroting niet meegenomen. Hetzelfde geldt voor de overheveling van bodemtaken van de provincie naar gemeenten. De structurele financiële gevolgen hiervan zijn op dit moment nog niet goed in te schatten. Ook is er kans dat de invoerdatum, nu nog 1 juli 2022, nog verder vertraagt. Bij de bepaling van het benodigde weerstandsvermogen is wel rekening gehouden met het financiële risico hiervan.
ODRN | 2022 | 2021 |
---|---|---|
Balanstotaal | 4.392 | 2.475 |
Eigen vermogen | 0 | -200 |
Vreemd vermogen | 4.392 | 2.675 |
Totaal exploitatie | 22.647 | 16.521 |
Beuningen deelname % | 6,43% | 6,40% |
Gemeentelijke bijdrage | 1.456 | 1.059 |
Inventarisatie risico's | 735 | 803 |
Weerstandsvermogen | 494 | 0 |
Risico tekort Beuningen | 15 | 0 |