Platformfunctie
De Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) is naast een uitvoeringsorganisatie hét platform voor de regiogemeenten om zaken met elkaar af te stemmen en de verdere toekomstige samenwerking vorm te geven. In het besef dat gemeentelijke samenwerking steeds belangrijker is, wil de MGR daar een nieuwe impuls aan geven.
Werkbedrijf
Het Werkbedrijf bemiddelt, ontwikkelt en begeleidt werkzoekenden met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt naar werk. Ook in 2022 wil het Werkbedrijf zorgen dat zo veel mogelijk mensen een passende werkplek in de samenleving vinden.
De basis van de dienstverlening van WerkBedrijf is het strategisch beleidskader Werk
voorop! Arbeidsmarkt- en Re-integratiebeleid 2020 t/m 2023 dat in 2019 is vastgesteld.
De gevolgen van corona op de arbeidsmarkt heeft er niet toegeleid dat wij dit beleidskader moeten aanpassen. Het kader geeft ruimte voor arbeidsbemiddeling voor groepen die in de huidige omstandigheden extra ondersteuning nodig hebben, zoals jongeren, en de ambitie om ‘een leven lang ontwikkelen’ te stimuleren.
Het Werkbedrijf heeft de volgende doelstellingen voor 2022:
- 1.100 mensen met een bijstandsuitkering naar werk toeleiden;
- 475 mensen een arrangement 'Op Weg naar Werk' (arbeidsmatige dagbesteding) aanbieden;
- een omzet van € 8,5 miljoen behalen met de SW-medewerkers.
Arbeidsbemiddeling is mensenwerk en maatwerk. Aandacht voor en contact met werkgevers én werkzoekenden is medebepalend voor het succes van de bemiddeling van het Werkbedrijf. Het Werkbedrijf focust zich zowel op de versteviging van de dienstverlening aan en de adviesrol naar ondernemers toe, als op de versterking van kandidaten zodat hun positie op de arbeidsmarkt verbetert. In slechte economische tijden ligt de nadruk iets meer op de werkgeversbenadering.
Ook in de huidige situatie blijft de aandacht voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt van belang. Zij moeten kunnen blijven deelnemen aan de samenleving.
Het is sinds enkele jaren steeds lastiger geworden om kandidaten duurzaam te plaatsen bij ondernemers omdat de vraag van ondernemers steeds minder past bij een groep kandidaten. Voor het plaatsen van deze werkzoekenden is het belangrijk dat een bepaald licht industrieel werk voor de regio behouden blijft en verstevigd wordt. WerkBedrijf zet de komende jaren verder in op het bieden van (maatwerk) oplossingen aan dit type werkgelegenheid, in combinatie met de mogelijkheden om personeel groepsgewijs te detacheren om zo de noodzakelijke sociale infrastructuur om kwetsbare kandidaten te bemiddelen, te ontwikkelen en te scholen tot volwaardige werknemers te behouden. Voorbeelden van deze specifieke vorm van dienstverlening zijn het 100-banenplan en de samenwerking met BlueView. WerkBedrijf zal dit soort activiteiten verder uitbreiden.
Extra inspanning is de komende jaren ook nodig voor inburgeraars, waarvoor in de nieuwe Wet inburgering (Wi2021) met ingang van 2022 de verantwoordelijkheid van de gemeente is vastgelegd. In de regionale beleidsnota invoering nieuwe Wet inburgering 2021 die de gemeenten in Rijk van Nijmegen hebben vastgesteld, is WerkBedrijf bij de uitvoering van de plannen opgenomen.
Veel organisaties hebben een rol in de activering en arbeidsparticipatie van mensen. Om de gevolgen van de coronacrisis in goede banen te leiden werkt WerkBedrijf samen met gemeenten, werkgevers, vakbonden, onderwijs, UWV en Leerwerkloket voor het uitvoeren van maatregelen en initiatieven, zoals een operationeel regionaal mobiliteitsteam, het
voorkomen en bestrijden van (jeugd)werkloosheid, en de heroriëntatie van zelfstandigen op
de arbeidsmarkt. Een belangrijke rol speelt daarin de Regionale Tafel Arbeidsmarkt. Over de voortgang van activiteiten die door deze Regionale Tafel Arbeidsmarkt worden opgezet met aanvullende arbeidsmarktregiomiddelen wordt vanaf 2021 gerapporteerd tegelijkertijd met de rapportagemomenten van WerkBedrijf van de MGR.
Regionaal samenwerken op uitvoerend niveau is belangrijker dan ooit.
De gemeentelijke bijdrage aan het Werkbedrijf neemt af volgens de begroting van de MGR. De afname komt onder meer door een daling van het aantal SW-medewerkers.
In 2022 doen zich de volgende financiële risico’s voor:
- Omzet binnen de SW; het ziekteverzuim daalt naar verwachting niet of minder door de vergrijzing van het bestand SW-ers.
- Afbouw WSW-budget en stijging gemiddelde loonkosten SW-medewerkers.
- Arbeidsmatige dagbesteding: mogelijk doen meer mensen dan verwacht een beroep op deze voorziening.
- Afname of wegvallen van de dekking vanuit het Rijk voor kandidaten met een nieuw dienstverband beschut, terwijl de loonkosten blijven bestaan omdat zij een tijdelijk dienstverband aangeboden hebben gekregen
- Stijging van de loonkosten, bijvoorbeeld door de invoering van de basis CAO voor de doelgroep in 2021.
- Uiteenlopen van de uitgaven voor loonkostensubsidies en de dekking vanuit het Rijk.
- Afbouw en ontschotting Participatiebudget. Waarschijnlijk komt er per 2023 een nieuw budget-verdeelmodel voor het sociaal domein waarvan Participatie één cluster vormt.
Openbaar belang
Het Werkbedrijf bestaat bij de gratie van werkloosheid. In tijden met lage werkloosheid werken ze voor kandidaten die al langere tijd werkloos waren en voor ondernemers met veel vraag naar personeel. In een arbeidsmarkt met hoge werkloosheidscijfers richt het Werkbedrijf zich meer op kandidaten die recent werkloos zijn. En op ondernemers, die (nog) geen vraag meer hebben naar personeel. Flexibiliteit en aansluiten bij de markt zijn belangrijke voorwaarden.
Mensen met een beperking moeten zoveel mogelijk kunnen werken in een gewone werkomgeving, als zij daartoe in staat zijn.
IRvN
Doelstelling van deze samenwerking is om te komen tot een efficiënte uitvoeringsorganisatie op het gebied van informatiemanagement en automatisering die de dienstverlening aan de deelnemende gemeenten centraal stelt. De ontwikkelingen op het vlak van digitalisering gaan snel en zijn van grote invloed op de dienstverlening van onze gemeente. Informatiebeveiliging en privacy spelen een steeds belangrijkere rol. Om onze dienstverlening goed in te richten is het nodig dat we onze informatievoorziening op orde hebben en verder ontwikkelen.
In 2022 gaan we verder met het beter inrichten van onze informatievoorziening zodat deze onze normen voor (digitale) dienstverlening goed kan faciliteren. We werken verder aan het zo optimaal inrichten van onze informatiebeveiliging, we verminderen onze kwetsbaarheid en vergroten onze expertise door het opzoeken van de samenwerking en we sluiten aan bij landelijke ontwikkelingen waar dat kan en past. Waar dat mogelijk is doen wij graag een beroep op de ondersteuning door iRvN. Naast het beheren van onze infrastructuur, ondersteunt iRvN ons met kennis en kunde waar het gaat over beveiliging en applicatiebeheer. Bij projecten ondersteunt iRvN ons inhoudelijk en in sommige gevallen ook door het bieden van projectondersteuning.
Openbaar belang
De afgelopen jaren is informatievoorziening steeds belangrijker geworden in onze maatschappij. Het snel verkrijgen, verwerken, (waar nodig) delen en versturen van informatie is een zeer belangrijke randvoorwaarde om als gemeente goed te kunnen functioneren voor inwoners, andere overheden, bedrijven en instellingen.
MGR | 2022 | 2021 |
---|---|---|
Balanstotaal | 20.990 | 22.523 |
Eigen vermogen | ||
Vreemd vermogen | 20.990 | 22.523 |
Totaal exploitatie | 91.039 | 94.697 |
Beuningen deelname % | 5,57% | 6,24% |
Gemeentelijke bijdrage | 5.074 | 5.217 |
Inventarisatie risico's | 6.605 | 6.605 |
% Weerstandsvermogen | 0,00% | 38,67% |
Risico tekort Beuningen | 216 |