De Participatiewet bestaat sinds 2015. De wet is bedoeld voor iedereen die kan werken, maar het zonder steuntje in de rug niet redt. De wet moet ertoe bijdragen dat zoveel mogelijk mensen, met en zonder beperking, aan het werk geholpen worden, bij voorkeur bij een gewone werkgever. De nadruk ligt op het activeren van mensen. Dat betekent dat er vooral gekeken wordt naar wat iemand kan. Er zijn verschillende instrumenten om mensen naar werk te begeleiden, zoals proefplaatsingen, leerwerkplekken, taalstages, Op Weg Naar Werk (arbeidsmatige dagbesteding), loonkostensubsidie en beschut werk.
Ambities en ontwikkelingen
De afgelopen jaren zagen we veranderingen in de economie door globalisering, technologisering, robotisering en flexibilisering van arbeid. Deze veranderingen hebben tot hoogwaardige innovaties geleid, maar de ontwikkelingen leiden ook tot onvoorspelbaarheid op de arbeidsmarkt. Flexibilisering van arbeid zorgt ervoor dat werknemers vaker veranderen van werkgever. Vooral laag- en middelbaar opgeleide mensen zijn kwetsbaar op deze dynamische arbeidsmarkt.
Al voor de coronacrisis stond de kloof tussen mensen met een vaste baan en mensen met flexibele contracten op de politieke agenda. De positie van jongeren is daarbij een blijvend aandachtspunt. Ook is er door de coronacrisis een verschuiving van werkgelegenheid.
In het (regionale) strategische arbeidsmarktbeleid (2019), hebben we het principe van de inclusieve arbeidsmarkt vastgelegd, waarbij iedereen naar zijn of haar waarde wordt ingezet. Dit blijft ons streven. De arbeidsmarkt is conjunctuurgevoelig. Het resultaat van onze inspanningen kan uitblijven als gevolg van een economische crisis, en andersom.
In 2021 is in het Rijk van Nijmegen volgens de gegevens van het UWV de spanning op de arbeidsmarkt toegenomen en is er sprake van krapte op de arbeidsmarkt. Dat betekent dat het er naar verhouding meer vacatures zijn dan werkzoekenden. Wel zijn er verschillen tussen de verschillende beroepsgroepen. De arbeidsmarkt lijkt zich daarmee te hebben hersteld van de coronacrisis.
Het aantal cliënten in de Participatiewet is ook nauwelijks toegenomen. Wel is er een grote groep mensen met een uitkering met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Daarop zal onze aandacht zich vooral richten.
We hebben bij ons arbeidsmarktbeleid met veel partijen te maken. In de eerste plaats het Werkbedrijf Rijk van Nijmegen, dat voor ons de taken uitvoert op het gebied van arbeidsbemiddeling, arbeidsmatige dagbesteding en sociale werkvoorziening. Denk verder aan werknemers, werkgevers, belangenverenigingen, onderwijsinstellingen, het UWV, overige gemeenten binnen de arbeidsmarktregio en de provinciale en landelijke overheid. Zij hebben allemaal hun eigen belangen en verantwoordelijkheden en onze inwoners werken niet alleen binnen de gemeentegrenzen. Dat maakt het enerzijds noodzakelijk om op vele niveaus samen te werken, anderzijds maakt het dat we de invloed van de gemeente op de arbeidsmarkt moeten nuanceren.
Inkomen
We verstrekken uitkeringen rechtmatig en doelmatig. Dit leidt tot bestrijding van fraude en tot een vermindering van de administratieve lasten. Dit doen we door een analyse te maken van het risico op fraude bij aanvang van de uitkering en herhalen deze analyse periodiek als dat nodig is. Bij vermoeden van fraude, maken we gebruik van de sociale recherche.
Voor de ondersteuning van minima is het Kindpakket instrument dat eenvoudig toegankelijk is voor zowel ouders als kinderen. Voor het Kindpakket werken we integraal en intensief samen met organisaties, verenigingen en ondernemers met als doel het aanbod van producten en activiteiten te vergroten en te optimaliseren.
Omschrijving | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Lasten | 11.553 | 11.425 | 11.340 | 11.231 |
Baten | 6.284 | 6.284 | 6.284 | 6.284 |
Saldo programma excl reserves | 5.269 | 5.141 | 5.056 | 4.947 |
Mutaties reserves | ||||
Dotaties | ||||
Onttrekkingen | ||||
Saldo programma incl reserves | 5.269 | 5.141 | 5.056 | 4.947 |