Het Beuningse bestuur, bestaande uit raad, commissies, college van B en W en griffie (ondersteuning gemeenteraad) en de ambtelijke organisatie maken onderdeel uit van het programma Bestuur en algemene ondersteuning. Ook het financiële beleid maakt onderdeel uit van dit programma. De gemeentelijke inkomsten zoals de algemene uitkering uit het gemeentefonds en de gemeentelijke belastingen zijn verwerkt in dit programma.
In dit programma staan ook de personele en materiële overhead, zoals automatisering, gemeentehuis en de gemeentewerf, diverse stelposten, stortingen aan en onttrekkingen uit de reserves en de post onvoorzien voor onverwachte noodzakelijke (kleine) uitgaven.
Ambities en ontwikkelingen
Bestuur
De gemeenteraad van Beuningen blijft ook in de raadsperiode 2018-2022 werken aan het versterken van de drie belangrijke taken die de gemeenteraad heeft; de volksvertegenwoordigende, de kaderstellende en de controlerende rol.
Het gemeentebestuur sluit aan op wat er in de omgeving is en gebeurt, in verbinding met inwoners, met de leefomgeving en met het bedrijfsleven.
We werken met verbinding en vertrouwen als belangrijkste principes voor ons denken en vooral ook ons doen. Wij zijn er voor iedereen, en zeker voor wie ons nodig heeft. We willen de zichtbaarheid en toegankelijkheid van het gemeentebestuur vergroten. We betrekken mensen bij beslissingen die hun woon- of leefgebied raken. En we investeren daarbij in zorgvuldige, tijdige en continue communicatie over onze activiteiten. Onze blik ligt buiten het gemeentehuis en we zijn dichtbij onze inwoners, bedrijven en andere partners. We waarderen actief burgerschap en vrijwilligerswerk en sluiten aan op initiatieven. We hechten aan persoonlijk contact en een goede dialoog, luisteren actief en zijn oprecht betrokken. Daarbij staan we voor integer gedrag, respectvolle bejegening en een inclusieve benadering. We investeren in ontmoetingen. We bouwen bruggen. We gaan nieuwe verbindingen aan.
Coronacrisis/Covid-19
Verwachting is dat het virus ingeperkt wordt als een groot deel van de bevolking in de loop van 2021 volledig ingeënt is. Maar er is ook steeds meer bewustwording van het ontstaan van nieuwe varianten en de mogelijke noodzaak van een derde vaccinatieronde. Gemeente Beuningen zet zich in om daar waar mogelijk en nodig uitbreiding van het virus te voorkomen, te bestrijden en nazorg te leveren. Hierin werken we samen met lokale en regionale partijen om dit doel te bereiken. Waar nodig levert de gemeente medewerkers die zich inzetten in de Veiligheidsregio Gelderland Zuid. Voor eventuele extra kosten op de diverse terreinen is de verwachting dat in de lijn met 2020 en 2021 de overheid ook in 2022 met compensaties zal komen.
Verkiezingen
In 2022 zijn er gemeenteraadsverkiezingen en in 2023 zijn er provinciale- en waterschapsverkiezingen.
Als gevolg van de cornonacrisis moeten we naar verwachting, in ieder geval voor de gemeenteraad, wederom rekening houden met aanvullende maatregelen mbt inrichting en bemensing van de stembureaus. Voor een deel worden we daarvoor gecompenseerd door het Rijk. Onduidelijk is nog of dit voldoende is.
Algemene uitkering
Gemeenten beschikken over verschillende inkomstenbronnen om de uitgaven voor hun taken te financieren. Eén van de belangrijkste inkomstenbronnen voor decentrale overheden is de algemene uitkering uit het Gemeentefonds. De uitkering uit het gemeentefonds is berekend op basis van de meicirculaire 2021. Deze circulaire informeert de gemeente over de omvang en verdeling van de algemene-, de integratie- en de decentralisatie-uitkeringen uit het gemeentefonds voor de jaren 2021 en verder.
Meerjarig, 2022 en verder, is het effect van de circulaire positief voor het begrotingsresultaat. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn de actualisatie van aantallen en de accres-ontwikkelingen.
Naast de uitgavenmaatstaven, ook wel algemene uitkering genoemd, zijn er ook inkomstenmaatstaven. De inkomstenmaatstaven hangt af van de belastingcapaciteit van de gemeente. Met de inkomstenmaatstaven wordt het vermogen van de gemeenten om zelf inkomsten te verwerven in de berekening van de algemene uitkering betrokken. De waarde van woningen is aangepast aan de laatst bekende gegevens waardoor de inkomstenmaatstaf is verhoogd en er een grotere aftrekpost is ontstaan ten opzichte van de laatste berekening.
Overall is er een nadeel op de uitgavenmaatstaven omdat enkele maatstaven in aantallen zijn verlaagd of het gewicht is aangepast. De grootste wijzigingen vinden plaats in het cluster jeugdhulp en infrastructuur en gebiedsontwikkeling. Vanaf 2022 is een daling zichtbaar van het aantal inwoners jonger dan 18 jaar, het aantal inwoners met langdurig medicijngebruik en bijstandsontvangers in een eenouderhuishouden.
Naast de algemene uitkering (uitgavenmaatstaf) ontvangen we ook decentralisatie-, integratie- en overige uitkeringen uit het gemeentefonds. Vanaf 2022 ontvangt de gemeente ten opzichte van 2021 een hogere integratie-uitkering voor Voogdij/18. De reden hiervoor is de geleidelijke door decentralisatie van de middelen voor beschermd wonen van centrumgemeenten naar alle gemeenten. De voogdijregeling wordt afgeschaft en de gemeente Beuningen wordt verantwoordelijke voor de kinderen die uit de eigen gemeenten ter behandeling worden doorgezonden.
De inwerkingtreding van de nieuwe inburgeringswet is met een half jaar uitgesteld naar 1 januari 2022. Voor de integratie uitkering Inburgering betekent dit dat als gevolg van het uitstel aan de gemeenten een aanvullend bedrag ter beschikking wordt gesteld, verspreid over 2021 t/m 2026.
Herijking van de uitkeringen uit het gemeentefonds vindt naar verwachting plaats vanaf het begrotingsjaar 2023. We hebben een stelpost financiële herijking opgenomen van € 12,50 per inwoner vanaf 2023, oplopend tot € 50,- per inwoner per 2026. Gemeente Beuningen houdt er rekening mee dat het toch een nadeelgemeente kan gaan worden. De uitkomsten van gemeenten tussen de 20.000 en 50.000 inwoners is nog altijd negatief.
Tevens wordt er een stevige lobby gevoerd met het Rijk over de landelijke tekorten in het sociaal domein. Deze tekorten zijn het meest zichtbaar bij Jeugd. Op dit moment ontvangen we een financiële compensatie (€ 1.7 miljoen) in de meicirculaire 2021 voor 2022, maar deze is vooralsnog incidenteel.
Het nieuwe kabinet besluit over het structureel extra budget voor de jeugdzorg vanaf 2023. Dit is afhankelijk van het coalitieakkoord. Vooruitlopend op de definitieve besluitvorming wordt geadviseerd om in de meerjarenraming wel alvast rekening te houden met extra structurele middelen. Het advies van het Rijk, IPO en VNG is gevolgd om 75% van de geschatte bedragen op te nemen als stelpost extra rijksmiddelen jeugdzorg 2023 t/m 2025.
Onvoorzien
In de begroting is een post onvoorzien opgenomen voor incidentele niet-voorziene uitgaven van 75.000 (wettelijke verplichting).
Omschrijving | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Lasten | 13.747 | 13.224 | 13.161 | 13.791 |
Baten | 42.676 | 42.203 | 42.150 | 42.599 |
Saldo programma excl reserves | -28.929 | -28.979 | -28.989 | -28.808 |
Mutaties reserves | ||||
Dotaties | ||||
Onttrekkingen | ||||
Saldo programma incl reserves | -28.929 | -28.979 | -28.989 | -28.808 |